پيگيري هاي مشتري براي فروش!؟


ما در اين مقاله قصد داريم نحوه پيگيري مشتريان را در نرم افزار CRM24 توضيح دهيم و همين طور 4 نکته طلايي و 7 تاکتيک براي پيگيري بهتر را توضيح خواهيم داد.


همان طور  که مي‌دانيد مهم ترين و عامل اصلي افزايش فروش پيگيري است. شما با پيگيري مي‌توانيد مشتريان احتمالي را به مشتري وفادار تبديل کنيد. به اين شکل مي‌توانيد فروش خودتان را به حداکثر برسانيد. لطفا چند لحظه به آمار زير توجه کنيد:



  • 48 درصد از فروشنده‌ها هرگز مشتري خود پيگيري نمي‌کنند.

  • 25درصد از فروشنده‌ها دو بار با مشتري تماس مي‌گيرند.

  • 12درصد از فروشنده‌ها سه بار با مشتري تماس مي‌گيرند.

  • و تنها 10درصد از فروشنده‌ها چهار بار با مشتري تماس مي‌گيرند.

  • 2درصد از فروش‌ها با اولين تماس به نتيجه مي‌رسد.

  • 3درصد از فروش‌ها با دومين تماس به نتيجه مي‌رسد.

  • 5درصد از فروش‌ها با سومين تماس به نتيجه مي‌رسد.

  • 10درصد از فروش‌ها با چهارمين تماس به نتيجه مي‌رسد.

  • اما 80درصد از فروش‌ها با پنجمين تماس به نتيجه مي‌رسد.


اين آمار به خوبي اهميت پيگيري مشتريان براي فروش را به ما نشان مي‌دهد.


چطور با نرم افزار  ‏CRM24 پيگيري‌ها را انجام دهم؟


براي پيگيري مشتريان در نرم افزار CRM24 دو راهکار وجود دارد. راهکار اصلي که ما توصيه مي‌کنيم از اين روش استفاده کنيد به اين صورت است که:



ايجاد وظيفه پيگيري


راهکار اول:


شما در هر قسمت که قرار است با مشتري ارتباط برقرار کنيد گزينه‌اي را به اسم فعاليت‌ها مي‌بينيد. در اين قسمت مي‌توانيد تمام جلسه‌ها، تماس‌هاي تلفني و … را در قالب رويداد‌ يا وظيفه تنظيم کنيد. به اين صورت که شما يک تاريخ و ساعت براي شروع و پايان، يک اسم، اولويت و نوع رويداد يا وظيفه را مشخص مي‌کنيد.


همه قسمت‌ها را شما مي‌توانيد براي کسب‌وکار خودتان شخصي سازي کنيد و با توجه به کسب‌وکار خودتان اون را تغيير بديد.


بعد از تنظيم تاريخ و ساعت پيگيري شما اين اطلاعات را در تقويم مي‌توانيد مشاهده کنيد. زماني که شما پيگيري را انجام داديد مي‌توانيد در تقويم و فقط با يک کليک آن را تبديل به انجام شده کنيد.


حال ممکن است که شما بايد کاري را براي اين مشتري انجام دهيد. وارد قسمت فعاليت‌ها بشويد و يک وظيفه ايجاد کنيد. براي ايجاد وظيفه يک تاريخ و ساعت شروع و يک تاريخ پايان دارد. شما به وسيله قسمت وظيفه‌ها مي‌توانيد کارهايي که قرار هست انجام دهيد را مشخص کنيد. به عنوان مثال شما مي‌خواهيد که پيش فاکتوري را ارسال کنيد.


به سادگي شما مي‌توانيد مشخص کنيد که در چه تاريخي قرار است اين کار را انجام دهيد. سپس اولويت و مرحله آن را انجام مي‌دهيد. به همين سادگي!!!



تقويم و مديريت وظايف


زماني که شما يک وظيفه ايجاد مي‌کنيد مي‌توانيد آن را در ماژول تقويم و در قسمت برنامه روزانه مشاهده کنيد. همچنين شما مي‌توانيد در قسمت وظيفه‌ها در کنار ماژول مرکز پيام مشاهده کنيد. در قسمت وظيفه‌ها شما تمام کارها را با توجه به مرحله و اولويت يندي که دارند مي‌توانيد مشخص کنيد.


راه دوم پيگيري که زياد اصولي نيست!!!


شما در قسمت‌هايي که قرار هست پيگيري صورت گيرد مثل سرنخ‌هاي فروش و فرصت فروش يک فيلد تاريخ ايجاد مي‌کنيد و در صورت تمايل تيک فيلد کليدي آن را فعال مي‌کنيد. که در اين صورت شما اين فيلد را در قسمت فيلد‌هاي کليدي مشاهده مي‌کنيد.


 بعد از ساخت اين فيلد مي‌توانيد يک ليست در آن ماژول ايجاد کنيد و پيگيري‌هاي خودتان را از آن قسمت مشخص کنيد. همچنين شما مي‌توانيد گزارشي تهيه کنيد و تمام پيگيري‌هاي که قرار است انجام دهيد در هفته را مشاهده کنيد. همان طور که گفته شد اين راهکار اصولي نيست و بهتر است براي ارزيابي بهتر از روش قبلي استفاده کنيد.


چهار نکته طلايي درباره پيگيري:



    پيگير باشيد



براي شما تفاوتي نداشته باشد که مشتري از شما خريد کرده باشد يا خير. به صورت منظم پيگير مشتري باشيد. اگر از شما خريد کرده باشد بايد ارتباط برقرار کنيد و مشخص کنيد که آيا از شرايط راضي هست با خير. در صورتي هم که خريد نکرده باشد به دنبال علت آن باشيد و به مشتري مشاوره درست ارائه کنيد.


زماني که شما به ياد مشتري خود هستيد مشتري هم دليلي براي به ياد داشتن شما دارد. درصورتي که شما پيگير مشتري نشويد و از رضايت مشتري خود اطلاع نداشته باشيد. مشتري هم دليلي بر وفاداري به شما ندارد.



    برنامه‌ريزي کنيد



براي تمامي ارتباط‌هايي که با مشتري برقرار مي‌کنيد نقشه‌اي داشته باشيد و بدانيد که مي‌خواهيد به او چه اطلاعاتي بدهيد. زماني که شما با برنامه‌ريزي و آمادگي قبلي با مشتري ارتباط مي‌گيريد در مرحله اول شما از اعتماد به نفس کافي برخودار هستيد. زماني که شما با اعتماد به نفس با مشتري صحبت مي‌کنيد مشتري احساس اطمينان بيشتري به شما دارد.


اگر برنامه‌ريزي نداشته باشيد و نقشه‌اي براي اين کار نداشته باشيد با استرس با مشتري برخورد مي‌کنيد و اين حس را به مشتري انتقال مي‌دهيد.



  1. برنامه‌ريزي زماني


شما بايد براي ارتباط که مي‌خواهيد با مشتري برقرار کنيد برنامه داشته باشيد. شما بايد زماني با مشتري ارتباط بگيريد که مزاحمتي براي او ايجاد نکنيد. براي اين که به خوبي بتوانيد مديريت زمان داشته باشيد به سادگي و دوستانه از مشتري سوال کنيد که چه زماني تماس بگيريد که مزاحمتي براي او ايجاد نکند.


به همين سادگي مي‌توانيد زمان خودتان را مديريت کنيد و رضايت حداکثري مشتري را داشته باشيد. زماني اگر شما با پيگيري که انجام مي‌دهيد مزاحم مشتري بشويد علاوه بر اين که مشتري از شما خريد نمي کند. مشتري اين نيتي خودش را بقيه دوستان و آشنايان خودش خبر مي‌دهد و براي برند شما تبليغ منفي مي‌کند.



  1. مشکلات، فرصت هستند


حتما شنيده ايد که فرصت‌ها از دل مشکلات ايجاد مي‌شوند. شما با يک پيگيري که از مشتري ناراضي خود انجام مي‌دهيد از نقاط ضعف کسب‌وکار خود آگاه مي‌شويد. اگر هر مشتري ناراضي يک نکته هم به شما بگويد و شما اين مشکل را حل کنيد. بعد مدتي تبديل به کسب‌وکاري بي رقيبي مي‌شويد که  بيشتر نقاط ضعف خودش را حل کرده است.


تاکتيک‌هاي پيگيري:



  1. شناسايي بهترين روش پيگيري


شما بايد از مشتري بهترين روش ارتباط را بپرسيد. از مشتري بپرسيد که از چه راهي بهتر هست که با او ارتباط بگيريد . مثلا از مشتري بپرسيد که بهتر است تماس بگيرم يا فکس ارسال کنم يا هر روش ديگر را مشخص کنيد. همچنين که قبلا توضيح داده شد بهترين زمان هم مشخص کنيد.



  1. تعيين مرحله بعدي


در هر بار که با مشتري ارتباط برقرار مي‌کنيد مرحله بعدي را مشخص کنيد. زماني که تماس شما رو به پايان است حتما مشخص کنيد که در مرحله بعدي قرار هست چکاري را بايد انجام دهيد. با تاييده گرفتن از مشتري، مشتري مي‌داند قرار است چه کاري را انجام دهد و از سر درگمي خارج مي‌شود و خودش را براي قسمت بعد آماده مي‌کند.



  1. يادآوري


در اول صحبت و بعد از باز کردن يخ جلسه خلاصه‌اي از اطلاعات گذشته به مشتري بدهيد. اينگونه مشتري در صورتي که فراموش کرده باشد به ياد خواهد آورد و همچنين اين احساس در او ايجاد مي‌شود که مشتري براي شما ارزشمند است.


مکالمه خودتان را مي‌توانيد اين گونه شروع کنيد که سلام جناب دکتر مهدوي همان طور که در جلسه قبل به بررسي مشخصات محصول پرداختيم و در اين جلسه قصد داريم پورپوزال شما را در 10 دقيقه بررسي کنيم و در صورتي که شما هر گونه سوال داشتيد در خدمت شما باشيم.



  1. حتما سر وقت تماس بگيريد


سر وقت تماس گرفتن شما نشان دهنده مسئوليت پذيري شما است. اين احترام و سرعت عملي که از خودتان نشان مي‌دهيد موجب اعتماد مشتري مي‌شود و شخصيت و کيفيت شما و شرکت‌تان را نشان مي‌دهد.



  1. از اشتباه ديگر فروشندگان درس بگيريد


معمولا فروشندگان از سوالات تکراري استفاده مي‌کنند. اين سوالات تکراري موجب کاهش فروش مي‌شود چون مشتري شما فکر مي‌کند شما هم مي‌خواهيد مثل بقيه فقط جنس و خدمت خودتان را بفروشيد. سوالات مثل :



  • براي پيگيري پيش فاکتور ارسال شده براي شما تماس گرفتم.

  • تماس گرفتم ببينم احيانا مشکل يا سوالي نداريد؟

  • تماس گرفتم فقط ببينم آيا ايميل من را دريافت کرديد يا خير؟

  • دليل پيگيري من اين بود که ببينم آيا نتيجه نهايي را گرفته ايد يا خير؟


هنگامي که با مشتري صحبت مي‌کنيد کمي خلاقيت داشته باشيد. اين جملات را به صورت خلاقانه تر به کار ببريد. مثلا :



  • آيا مي‌توانم در تصميم مهايي به شما کمک کنم؟

  • جهت مشاوره تماس گرفتم؟

  • ايميل من را خوانديد لطف مي‌کنيد نقاط قوت و ضعف شا بهم بگيد؟



  1. هدف گذاري داشته باشيد


حتما براي خودتان هدف مشخص کنيد. هدف شما بايد واقع بينانه باشد. داشتن هدف به شما کمک مي‌کند که با انگيزه و در مسير درست حرکت کنيد. داشتن هدف درست خيلي خيلي به شما کمک مي‌کند.



  1. ثابت قدم و محکم باشيد ولي مزاحم نباشيد


هميشه هنگام تماس با مشتري با مقاومت‌هايي مواجه مي‌شويد ولي شما بايد در برابر اين مقاومت‌ها ايستادگي کنيد نه به صورتي که شما به عنوان يک مزاحم شناخته شويد بلکه بايد به صورتي اين کار را کنيد که مشتري فکر کند شما مشاورش هستيد.




نرم افزار CRM کسب و کارهاي آنلاين

چطور با نرم افزار CRM24 پيگيري هاي مشتريان براي فروش را انجام ده

نرم افزار دورکاري براي مديريت کسب و کار

بايدها و نبايدهاي پشتيباني نرم افزار CRM

مشتري ,کنيد ,پيگيري ,مي‌توانيد ,انجام ,يک ,با مشتري ,که شما ,مشخص کنيد ,زماني که ,را انجام ,مشتري ارتباط برقرار

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


مديريت ارتباط با مشتري - CRM - مقالات مديريتي نرم افزار مدیریت داروخانه فارماسی طبقه بندی مشاغل(کارمندان و کارگران) اطلاعات دوربيني نسیم فرخی software 97 free pc tips and dl shamimvbaran Raymond's memory هر چی بخوای